מה זה בניה מתקדמת?

לאחרונה לעומת שנים קודמות, אנו מרגישים עליה חדשה במספר הפניות מאנשים המעוניינים בשיטת בניה מתקדמת לבניית ביתם. העלייה בביקוש לבניה מתקדמת או "בניה קלה" נובעת ממודעות הולכת וגוברת, הן סביבתית והן טכנולוגית. שיטת הבניה המקובלת והנפוצה ביותר בישראל היא כמובן שיטת בניה המבוססת מלט ובתוכה כחומר גלם עיקרי בלוקים המיוצרים על ידי החברות השונות.

  • (שאלה): "תסביר לי מה זה בניה מתקדמת?"

תשובה: בתור מי שעוסק בענף הבניה המתקדמת מילדות, אני חושב שאת השאלה הזו, נשאלתי הכי הרבה פעמים.

רקע כללי: שמי שקד המאירי ואני מנהל המכירות של ש.ק.ד. החברה בבעלות אבי, עודד המאירי שייסד אותה בשנת 1980 תחת השם "עודד המאירי בניה". כשאני נולדתי בשנת 85' השם השתנה לבניה מתקדמת ש.ק.ד מאז ועד היום אנו בונים באותה שיטת כאשר החומרים בהם אנו משתמשים משתנים בהתאם לזמן ולהתקדמות הטכנולוגיות.

"בניה מתקדמת, (תשובה לשאלה), היא בניה המציעה לבונה יתרונות בכל תחום לעומת בניה מבוססת מלט. כך אני אומר לכל לקוח ששואל אותי מה היא למעש בניה מתקדמת.

כאן אפרט בסעיפים את היתרונות לשיטה לעומת בניה במלט:

בידוד: רמת הבידוד משתנה בין שיטות הבניה המתקדמת. הרמה נמדדת באמצעות דירוג R והיא למעשה יכולת בידוד למערכת קיר. בשיטה שלנו רמת הבידוד מגיעה ל 3.4. בעוד שבלוק סטנדרטי בעובי 20 ס"מ מגיע ל1.8 בלבד.

עובי: עובי הקיר משפיע ישרות על שטח הבית. ככל שעובי הקיר גדול יותר אנו למעשה מקבלים שטח פנים קטן יותר. לדוגמא הבלוק המבודד ביותר בשוק כיום בעובי 35 ס"מ מגיע לרמת בידוד של 2.38 אך קיר חיצוני בשיטת הבניה שלנו בעובי 17 ס"מ בלבד, מהם 5 ס"מ "מרחפים" ולמעשה מוגדרים כחיפוי חיצוני, כלומר 12 ס"מ עובי נטו משטח הבית מייצר 3.4 R. כדי להבין את החיסכון בדקנו תוכנית של בית בגודל 160 מ"ר, קומה אחת. כאשר התוכנית תוכננה לפי עובי הקירות שלנו חסכנו כ 6.49 מ"ר ! כלומר 5% משטח הבית שלא היו קיימים בתוכנית שתיבנה בבלוקים. כדי להבין את המשמעות 6.49 מ"ר הם חדר שירותים ומקלחת מרווחים.

כפי שתראו בתמונה, השטח המוקף בריבוע האדום לא היה קיים בתוכנית בה עובי הקירות תואם לזה של בלוקים סטנדרטים.

עמידות לרעידות אדמה: השבר הסורי אפריקאי, שמתחיל בים האדום לאורך הבקעה ועד צפוןהארץ משפיע באופן יומיומי על הבניה ברחבי הארץ. לכן ניתן כבר לאחר שנה או פחות לראות סדקים לאורך קירות שנבנו מחומרים מבוססי מלט וזאת בגלל מרחב התנועה הנמוך של המלט. לעומת זאת חומרי הבניה שלנו, שהם שלד עץ עבה (מעץ מסוג ספרוס, המיובא מגרמניה לארץ) והמעטפת החיצוני מטייח אקרילי אלסטי, מאפשרים תנועה רחבה יותר ובכך מונעים סדקים ותחזוקה לאורך השנים.

עמידות זו מאריכה את חיי המבנה פי כמה ומורידה את רמת התחזוקה פלאים.

תחזוקה: יש השואלים אותי "אבל עץ מצריך תחזוקה רבה?!". העץ בו אנו משתמשים נקרא ספרוס. סוג העץ הנפוץ ביותר לבניה בעולם. הוא גדל מהר מאוד ולמעשה תוך 6-8 שנים יגיע לגובה של 30 מטר ויותר. העץ מגיע ממנסרה גדולה בגרמניה ושמה "שניידר", אנחנו היחידים המייבאים עץ באופן עצמאי וזאת בעיקר בגלל איכות העץ ורמת הייבוש שלו. העץ הממוצע בארץ מגיע לרוב ברמת ייבוש  של 20-30% ועובר תהליך אימפרגנציה (שימור עץ) במריחה. העץ אותו אנו מייבאים מגיע ברמת ייבוש של 8% ועובר אימפרגנציה בלחץ. העץ מוכנס לתא לחץ וחומר השימור מחודר אליו באמצעות לחץ אוויר. כמו כן כל קורה עוברת צילום רנטגן אינדיבידואלי כדי לוודא את עמידותה. למעשה העץ בו אנחנו משתמשים הוא מהאיכות הגבוהה ביותר וכראיה עד היום לא נתקלנו במקרה של מזיקי עץ או ריקבון.

העץ שנמצא בתוך הקיר לא חשוף לנזקי מזג האוויר ולכן אינו מצריך תחזוקה כלל. ואם זה לא מספיק, חברתנו מספקת אחריות ל 25 שנה עבוד השלד, כנדרש בחוק מכר דירות מקבלן רשום.

איכות הסביבה: כיום כמות הפסלות המיוצרת למ"ר בבניה קונבנציונאלית (מבוססת מלט) היא 500 ק"ג (חצי טון) למ"ר  בעוד בשיטה שלנו רק 35 ק"ג (פי 14 פחות!). כמו כן, כל החומרים איתם אנו עובדים הם בעלי תו תקן ירוק. הפסולת המיוצר על ידי המפעל בהשוואה לבניה מבוססת מלט היא מזערית, כמו כן תהליך הייצור של העץ הוא נקי לחלוטין. העץ שנקצר הוא למעשה 3% מך היערות באירופה. בהתאם לתקן מועצת העץ האירופאית זהו האחוז הנדרש לכריתה על מנת לתחזק את היערות וכראיה בין השנים 1980 ועד 2010 ניתן לראות גידול בך היערות של אירופה. כמו כן המנסרה ממנה אנחנו רוכשים את העץ עובדת ב"פחת 0". המשמעות הנסרות הראשונית מחציית גזעי העץ עוברת לתעשיית הנייר. הנסורת המשנית מניסור קורות הגסות עוברת לחימום המנסרה בחורף ולייצור מוצר חדשני, צמר בידוד עשוי מעץ (ניתן להזמין דרך בניה מתקדמת ש.ק.ד). כל אלו תורמים לתהליכי ייצור נקיים וברי קיימא. מנגד 12% מסך הפסולת העולמית מגיע מייצור או משימוש של חומרים מבוססי מלט.

Picture of שקד המאירי

שקד המאירי

מנהל מכירות ב"שקד בונים אחרת"

מאמרים נוספים

צור קשר

שדות חובה מסומנים ב *